El a kezekkel a kompetenciaméréstől!
Súlyos kritikával illeti, összességében elhibázottnak tartja a Belügyminisztérium új javaslatát a kompetenciamérés felvételibe történő beszámításáról a Civil Közoktatási Platform (CKP).

A DO-hoz eljuttatott közlemény felidézi: a Belügyminisztérium szülőknek szóló kérdőívében felvetette azt a javaslatot, hogy a tanulók Országos kompetenciamérés (OKM) során elért eredményei beszámítsanak a középiskolai felvételibe, és a mérés alapján a tanulók iskolai osztályzatokat is kapjanak.
A CKP a javaslatot elhibázottnak tartja – mint írják, amellett, hogy ez a lépés a kompetenciamérés eredeti céljának, a pedagógiai eredményesség figyelemmel kísérésének az ellehetetlenítését eredményezné, az esélyegyenlőség, az igazságosság és a tanulók mentális egészsége szempontjából is nagy kárt okozna egy nagy jelentőségű egyszeri mérés bevezetése.
Indokaik alapján azt javasolják, hogy a szaktárca állítsa le azokat a munkálatokat, amelyek az OKM eredmények érdemjegyekké, illetve pontszámmá történő átalakításával kapcsolatosak. A javaslat arra is kitér, hogy a minisztérium dolgozzon ki más stratégiát annak a problémának a megoldására, hogy a tanulók nem veszik komolyan a mérést, így annak eredménye nem valódi tudásukat tükrözi. Ennek részeként a közoktatási platform azt is átgondolandónak tartja, mennyiben okozza ezt a hozzáállást a mérések számának megnövelése, amely a tanításra fordítható idő csökkentésével és az informatikai eszközök lefoglalásával egyéb problémákat is okoz. A CKP álláspontja szerint inkább arra törekedjen a Belügyminisztérium, hogy a kompetenciamérést eredeti céljának megfelelően, az iskolák pedagógiai teljesítményének megismerésére és a pedagógiai munka javításának megalapozására használják.
Végül, de közel sem utolsósorban: a platform javaslata szerint a szaktárca ne tegyen a középiskolai felvételi során az eddigieknél nagyobb jelentőségűvé semmilyen központi vizsgát, mérést.
(A kép illusztráció)



